أصل اثنين وسبعين هوى أربعة أهواء فمن هذه الأربعة الأهواء تشعبت الاثنان وسبعون

١٥٩ - وقال عبدالله بن المبارك: أصل اثنين وسبعين هوى أربعة أهواء فمن هذه الأربعة الأهواء تشعبت الاثنان وسبعون هوى : القدرية، والمرجئة، والشيعة والخوارج. فمن قدم أبا بكر وعمر وعثمان وعليا على أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم ولم يتكلم في الباقين إلا بخير ودعا لهم فقد خرج من التشيع أوله وآخره، ومن قال "الإيمان قول وعمل يزيد وينقص" فقد خرج من الإرجاء أوله وآخره، ومن قال "الصلاة خلف كل بر وفاجر والجهاد مع كل خليفة ولم ير الخروج على السلطان بالسيف ودعا لهم بالصلاح" فقد خرج من قول الخوارج أوله وآخره، ومن قال المقادير كلها من الله عزوجل خيرها وشرها يضل من يشاء ويهدي من يشاء فقد خرج من قول القدرية أوله وآخره وهو صاحب سنة.
هیچ شتێک نییە.
وە عبدالله ـی کوڕی المبارك دەفەرمووێت : بنەمای حەفتاو دوو ئارەزووەکە چوار ئارەزووە، جا لەم چوار ئارەزووە حەفتاو دوو ئارەزووەکەی لێ بوەتەوە ئەوانیش : القدرية و المرجئة و الشيعة و الخوارج، جا هەرکەسێک ئەبوبەکر و عومەر و عثمان و عەلی پێش خست بەسەر هاوەڵانی پێغەمبەردا صلى الله عليه وسلم وە قسەی لەسەر ئەوانی تر نەکرد تەنها بە چاکە نەبێت وە دۆعای بۆ کردن ئەوا لە "التشيع" دەردەچێت لەسەرەتاو کۆتاییەکەی، وە هەرکەسێک بڵێ "ئیمان وتەو کردەوەیە وە زیاد دەکات و کەم دەکات" ئەوە لە ئیڕجاء دەچێتە دەرەوە لەسەرەتاو کۆتاییەکەی، وە هەرکەسێک بڵێت "نوێژکردن لەپشت هەموو چاک و خراپێکەوە دروستە و جیهاد لەگەڵ هەموو خەلیفەیەکداو و دەرچوون نابینێ لەدژی سوڵتان بە شمشێر وە دۆعای چاکسازیان بۆ دەکات" ئەوا لە قسەی خەواریج دێتە دەرەوە سەرەتاو کۆتاییەکەی، وە هەرکەسێک بڵێ "تەقدیرەکان هەموو لە الله وەیە، بەچاکە و خراپە، هەرکەسێکی ویست لێبێ گومڕایی دەکات وە هەرکەسێکی ویست لێبێت هیدایەتی دەدات" ئەوە لەقسەی قەدەرییەکان دەردەچێت سەرەتاو کۆتاییەکەی، ئەویش خاوەنی سوننەیە.
ئەثەری پێشووتر