وقال بعض العلماء - منهم أحمد بن حنبل رضي الله عنه -: الجهمي كافر، ليس من أهل القبلة

١٠٠ - وقال بعض العلماء - منهم أحمد بن حنبل رضي الله عنه -: الجهمي كافر، ليس من أهل القبلة، حلال الدم، لا يرث، ولا يورث، لأنه قال: لا جمعة ولا جماعة، ولا عيدين، ولا صدقة، وقالوا: من لم يقل القرآن مخلوقا، فهو كافر، واستحلوا السيف على أمة محمد ﷺ، وخالفوا من كان قبلهم، وامتحنوا الناس بشيء لم يتكلم فيه رسول الله ﷺ ولا أحد من أصحابه، وأرادوا تعطيل المساجد والجوامع، وأوهنوا الإسلام، وعطلوا الجهاد وعملوا في الفرقة، وخالفوا الآثار، وتكلموا بالمنسوخ، واحتجوا بالمتشابه، فشككوا الناس في أرائهم وأديانهم، واختصموا في ربهم، وقالوا: ليس عذاب قبر، ولا حوض، ولا شفاعة، والجنة والنار لم تخلقا، وأنكروا كثيرا مما قال رسول الله ﷺ، فاستحل من استحل تكفيرهم ودمائهم من هذا الوجه، لأنه من رد آية من كتاب الله، فقد رد الكتاب كله، ومن رد أثرا عن رسول الله ﷺ، فقد رد الأثر كله، وهو كافر بالله العظيم، فدامت لهم المدة، ووجدوا من السلطان معونة على ذلك، ووضعوا السيف، والسوط دون ذلك، فدرس علم السنة والجماعة وأوهنوهما، وصارتا مكتومين لإظهار البدع والكلام فيها، ولكثرتهم، واتخذوا المجالس وأظهروا رأيهم ووضعوا فيه الكتب، وأطمعوا الناس، وطلبوا لهم الرئاسة، فكانت فتنة عظيمة، لم ينج منها، إلا من عصم الله، فأدنى ما كان يصيب الرجل من مجالستهم، أن يشك في دينه، أو يتابعهم، أو يرى رأيهم على الحق، ولا يدري أنه على الحق أو على الباطل، فصار شاكا، فهلك الخلق حتى كان أيام جعفر - الذي يقال له: المتوكل - فأطفأ الله به البدع، وأظهر به الحق، وأظهر به أهل السنة، وطالت ألسنتهم، مع قلتهم وكثرة أهل البدع إلى يومنا هذا.
والرسم وأعلام الضلالة قد بقي منهم قوم يعملون بها، ويدعون إليها، لا مانع يمنعهم، ولا أحد يحجزهم عما يقولون ويعملون.
هیچ شتێک نییە.
هەندێ لە زانایان فەرموویانە، لەوانە ئەحمەدی کوڕی حەنبەل - خوا لێی ڕازی بێت - : جەهمی کافرەو ئەهلی قیبلە نییە، خوێنی حەڵاڵە و لە میرات هیچ وەرناگرێ و ماڵەکەی نابێتە میراتی چونکە ئەو دەڵێت: نە جومعەو جەماعەت و نە دوو جەژن و نە سەدەقە هەیە، هەروەها دەڵێن: هەرکەسێ نەڵێت: قورئان دروستکراوە (مەخلوقە) ئەوا کافرە. شمشێریان (کوشتار) لەسەر ئوممەتی محمد ﷺ ـیان حەڵال کرد، لەگەڵ ئەوانەی پێش خۆیاندا جیاوازبوون، خەڵکیان تاقی دەکردەوە لە شتێکدا پێغەمبەری الله ﷺ و هاوەڵانی قسەیان تیادا نەکردووە، ویستیان مزگەوتەکان لەکاربخەن. بوونە هۆی لاوازبوونی ئیسلام، جیهادیان پەکخست، کاریان بۆ پارچە پارچەکردنی موسڵمانان کرد، لەگەڵ بەڵگەو سوننەتەکاندا جیاوازبوون، بەڵگە (مەنسوخەکان) ـیان وەرگرت و بەڵگە (متشابهەکان) ـیان کردە حوججە، بۆیە گومانیان خستە نێو دڵی خەڵکییەوە لە دینەکەیاندا و لە بۆچوونەکەیاندا، و دەمەدەمێ ـیان لەزاتی پەروەردگاردا کرد و وتیان: سزای ناوگۆڕ بوونی نییە، و حەوز و شەفاعەت نییە، بەهەشت و دۆزەخ دروست نەکراون، زۆربەی ئەوانەی پێغەمبەری الله ﷺ فەرموویەتی ئینکاریان لێ کرد، بۆیە ئەوانەی بەکافریان دەزانن خوێنی ئەوانیان حەڵاڵ کرد لەم ڕووەوە چونکە هەرکەسێ یەک ئایەت لە قورئان ڕەت بکاتەوە ئەوا هەموو قورئانی ڕەت کردۆتەوەو هەرکەسێ یەک فەرموودە ڕەت بکاتەوە ئەوا هەموو فەرموودەکانی ڕەت کردۆتەوە، ئەویش کافرە بەخوای گەورە. ماوەیەک ڕۆژگار بۆ ئەوان بوو، لەلایەن دەسەڵاتەوە یارمەتیان دەدرا بۆ بڵاوکردنەوەی بیروباوەڕەکەیان، بە شمشێر و قامچی دەجووڵانەوە لەگەڵ ئەو کەسانەی لەگەڵ ڕاوبۆچوونی ئەواندا نەبوو، بۆیە عیلمی سوننە و جەماعەت پەرت و بڵاو بووەوەو لاوازیان کرد، ئەهلی سوننەت و جەماعەت شاراوەو نادیار بوون لەبەر دەرکەوتنی بیدعەو کەلام لە مەسەلەکاندا، لەبەر ژمارە زۆرییان چەندان مەجلیسیان داناو بۆچوونی خۆیان دەرخست و چەندین کتێبیان لەو بابەتەدا نووسی، تەماحیان خستە بەر خەڵکی و سەرۆکایەتی و دەسەڵاتیان بۆ ئەوان دەویست، بۆیە فیتنەیەکی گەورە بەرپا بوو، هیچ کەسێک لێی دەرباز نەبوو تەنها ئەوانە نەبێت کە الله تعالى پاراستنی، کەمترین شت تووشی کەسێک دەبوو لە مەجلیسەکانی ئەواندا ئەوەبوو گومانی لە دینەکەیدا بۆ دروست دەبوو، یان شوێنی ئەوان دەکەوت یان وایدەزانی ڕاوبۆچوونی ئەوان لەسەر حەقە، نەیدەزانی خۆی لەسەر حەقە یان لەسەر (باطل) ـە، بۆیە گومانی بۆ پەیدا دەبوو، خەڵکی بە هەلاکەتدا چوون تاکو سەردەمی (جەعفەر) کە پێیان دەوت: (المتوكل) کە الله تعالى بەهۆی ئەوەوە ئاگری بیدعەی کوژاندەوەو حەقی دەرخست و ئەهلی سوننە بەهۆیەوە دەرکەوتن و زمانیان درێژ بوو هەرچەندە ئەمان کەم بوون و ئەهلی بیدعە زۆربوون تاکو ئەمڕۆ. میراتگران و ناودارانی گومڕایی مانەوە، کۆمەڵێک لەوان مایەوە کاریان پێدەکرد، بانگەوازی بۆ دەکەن، هیچ ڕێگرێک ڕێگایان لێ ناگرێت، هیچ کەسێک ڕێگرییان نییە لەوەی دەیڵێن و دەیکەن.
ئەثەری دواتر ئەثەری پێشووتر